Hrvatska zajednica osnovnih škola uz suradnju Ministarstva znanosti i obrazovanja održala je u Poreču od 20.- 22.10.21. državni skupa za ravnatelje, tajnike i računovođe škola. Veliku pažnju sudionika skupa iz ravnateljskih redova i šire izazvali su rezultati istraživanje prof.dr.sc. Vesne Bilić s Katedre za pedagogiju i didaktiku UF Sveučilišta u Zagrebu o nasilju koje ravnatelji doživljavaju na svom radnom mjestu.

Profesorica Bilić se prvi puta u Hrvatskoj bavila temom o kojoj se malo govori i istražila koje oblike neprimjerenog, neciviliziranog ili nasilnog ponašanja ravnatelji trpe od kolega, roditelja, nadređenih pa i učenika. Njih čak 84% izjasnilo se da trpe različite oblike nasilja.Radi se o vrijeđanju, vikanju, prijetnjama prosvjetnim institucijama, lažnim optužbama i prijavama, uništavanju imovine, klevetanju i sramoćenju, elektroničkom pa čak i fizičkom nasilju. Nije rijetkost da zavidni pojedinci iz kolektiva željni ravnateljskog mjesta stvaraju mrežu istomišljenika koja se ciljano povezuje u opstruiranju rada ravnatelja. Umreženi mobing ne smije se podcijeniti, a najčešće mu je cilj uništiti reputaciju ravnatelja te ga tako smijeniti.

Cijeli je spektar posljedica nasilja koje se u istraživanju mogu iščitati: od češćeg obolijevanja, ugroženog fizičkog i mentalnog zdravlja, osjećaja da su za sve krivi i da loše rade posao, pa do gubitka radnog mjesta.

Istina je također da ima ravnatelja koji poziciju “moći” isto koriste na neprihvatljiv i neprimjeren način prema svojim zaposlenicima pa je stav da se na takve prijave ne treba oglušiti, već ih sankcionirati ako se pokažu istinitima.

Sudionici skupa raspravljali su o položaju ravnatelja pa su kroz diskusiju na otvorenom stolu dobili podršku i razumijevanje državnog tajnika Tomislava Paljka i ravnateljice Uprave za odgoj i obrazovanje mr.sc. Vesne Šerepac koji su pokazali upućenost u meritum stvari i otvorenost da se pojedina pitanja stave u zakonske okvire na čemu će se raditi.

Budući da se radi o ravnateljima osnovnih škola bilo bi zanimljivo, u nekom od idućih istraživanja, vidjeti kakva je situacija u srednjim školama koje nisu obavezne.

U svakom slučaju rezultati znanstvenog istraživanja vrlo su indikativni i svi kojima je statusa ravnatelja u društvu važan, imaju primjere gdje usmjeriti svoje djelovanje.

Nasilja, neprimjernih ponašanja i pritisaka na žalost ima, ali treba raditi na tome da ih bude što manje, u školama najmanje. Svi smo dužni reagirati a ne ignorirati takve pojave jer one nerijetko utječu na školsku klimu i opstruiraju temeljni rad škole, a to je odgoj i obrazovanje učenika.

S poštovanjem, HZOŠ, ravnateljica Jasmina Hamer